پل فرهاد آباد

 شهرستان قروه با وسعتی حدود 2875 کیلومتر مربع مساحت در جنوب شرقی استان کردستان واقع شده است. این شهرستان از شمال به شهرستان بیجار، از شرق و جنوب شرقی به استان همدان و از جنوب به استان کرمانشاه و از غرب به شهرستان دهگلان محدود می شود. شهرستان قروه از طبیعتی بکر و آثار تاریخی و باستانی زیادی برخوردار است. این شهرستان مانند بسیاری از شهرستان های دیگر ایران دارای قدمتی بالاست و همین موضوع باعث شده است که در این شهرستان انواع متفاوتی از آثار تاریخی را بتوان یافت. این آثار تاریخی برخی به قبل از اسلام و برخی به بعد از اسلام در ایران متعلق است که نشان از پیشینه ای بس بلند این شهرستان و منطقه دارد. این ناحیه در بیشتر دوره های تاریخی دارای ساکنانی دائمی بوده است. در این بخش از مجله مستر بلیط در مورد یکی از همین آثار تاریخی یعنی پل فرهاد آباد اطلاعاتی را گردآوری کرده این که در اختیار شما قرار می دهیم.

معرفی پل فرهاد آباد

معرفی پل فرهاد آباد

پل ها یکی از مهم ترین سازه ها در دوره های تاریخی بوده اند، که این اهمیت به خاطر استراتژیک بودن آنها است. پل سازی در ایران تاریخی دیرینه دارد به طوری که برخی پل های به جای مانده از گذشته دارای پیشینه ای چند هزار ساله هستند. بنا برخی روایات اولین پل ها از تنه درختی بر روی رودخانه ها تشکیل می شد و به مرور زمان و با پیشرفت هایی که رد این سرزمین روی داد این سازه ها پیشرفته تر شدند. پل فرهاد آباد در شهرستان قروه و روستای فرهاد آباد قرار دارد و تاریخ آن به دوران صفویه بر می گردد. این پل معماری خاص و متفاوتی دارد که شکل ظاهری ویژه ای به آن بخشیده است و به همین خاطر در لیست آثار ملی ایران در سال 1378 به ثبت رسیده است. روستایی با نام ویس مرید که در نزدیکی آن قرار دارد از موقوفات این پل است به گونه ای که مالیاتی که از آن گرفته می شد باید بابت نگهداری از پل هزینه شود. این پل در زمان حکومت خسروخان اول مقارن با حکومت زندیه برای اولین بار تعمیر و بازسازی شد و فرهاد میرزای معتمدالدوله زمانی که حاکم کردستان بود آن را مرمت کرد و پس از آن بود که هم روستا و هم  این پل، فرهادآباد نام گرفت. این پل با نام پل امیر نیز شهرت دارد که دلیل آن تعمیر آن توسط امیر علایی است.

معماری پل فرهاد آباد

معماری پل فرهاد آباد

این پل که در جهت شمال غرب به جنوب شرق کشیده شده است، طولی برابر با 80 متر دارد و دارای 8 دهانه و دهانه وسطی آن بزرگ تر از دیگر دهانه هاست. دهانه های آن به صورت طاق جناغی ساخته شده اند و بین 2.2 تا 2.6 متر متفاوت هستند. در بین دهانه ها پایه هایی مدور با ارتفاع 8.1 متر وجود دارد که علاوه بر بالا بردن استحکام پل، زیبایی آن را دو چندان کرده اند و در یک طرف موج شکن هایی دارند. در ساخت این پل از آجر، سنگ و ملات ساروج استفاده کرده اند که در عین زیبایی بسیار مستحکم است. این پل در  طرف انتهایی خود شیب ملایمی دارد که دلیل آن جمع نشدن آب باران بر روی آن و کم کردن فشار بر پل است.

برای سفر به قروه اتوبوسی وسیله ای مقرون به صرفه است بنابراین می توانید بلیط اتوبوس را از مستر بلیط به صورت آنلاین خریداری کنید.

https://mrbilit.com/mag/farhadabad-bridge/


Comments

Popular posts from this blog

پخت بریانی در اصفهان

موج پنجم کرونا در آستانه ورود به اصفهان/افزایش ۳۰ درصدی مواد مثبت

تامین کالاهای اساسی مورد نیاز در ماه مبارک رمضان